Φωτογραφίζοντας την γυναίκα στην Ανατολή και την Δύση


     Τις φωτογραφίες τις οποίες αναλύσαμε θα τις δείτε εδώ (σημ. της καθηγήτριας: οι δυο φωτογραφίες προέρχονται από το προσωπικό μου αρχείο. Δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Εψιλον της κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας, περίπου 8-9 χρόνια πριν και δεν αναφέρουν το όνομα του δημιουργού. Δεν υπάρχει καμιά διάθεση κλοπής πνευματικών δικαιωμάτων, απλά είναι αδύνατο να βρεθούν ο/οι δημιουργοί της φωτογραφίας)


     Παρατηρώντας και περιγράφοντας τις δύο εικόνες συγκεντρώσαμε 10 λέξεις για κάθε μία, που περιγράφουν τι βλέπουμε ή τι σκεφτόμαστε για αυτές (10 λέξεις φαίνονται λίγες αλλά δεν ήταν και τόσο εύκολο!)

1.
Στεναχώρια
Ελευθερία
2.
Σκεπτικό (το κορίτσι)
Χαρά
3.
Μάθηση
Ομορφιά
4.
Προβληματισμός
Μίμηση
5.
Καταπίεση
Θαυμασμός (της μικρής στις μεγαλύτερες κοπέλες που χορεύουν)
6.
Αποφασιστικότητα
Φωτεινά χρώματα
7.
Ταλαιπωρία
Πολυτέλεια
8.
Άσχημες συνθήκες διαβίωσης
Ειδικά ρούχα
9.
Σκούρα χρώματα
Μοντέρνο
10.
Θαυμασμός (δικός μας προς το κορίτσι)
έκφραση

     Διαπιστώνουμε ότι τα χρώματα και η στάση του σώματος των δύο κοριτσιών επηρεάζουν άμεσα το έργο και τις ιδέες που θέλει να εκφράσει. Στην πρώτη τα χρώματα είναι σκούρα, μουντά και σκοτεινά, κάτι που μας οδηγεί να σκεφτούμε ένα περιβάλλον χωρίς επιλογές, ενώ στην δεύτερη τα χρώματα είναι φωτεινά και χαρούμενα, κάτι που μας κάνει να σκεφτούμε ένα περιβάλλον ελεύθερο και χαρούμενο.

     Κάποιοι τίτλοι που θα μπορούσαμε να δώσουμε στο έργο αυτό είναι:
1) Διαφορετικές πραγματικότητες
2) Καλή και κακή ζωή
3) Μακρινές αντιλήψεις
4) Το φως και το σκοτάδι

     Το κορίτσι στην πρώτη φωτογραφία είναι πιθανό να σκέφτεται: 
«Μπορεί να με πιάσουν και να με τιμωρήσουν» 
«Τι τυχερή που είμαι που μπορώ και πηγαίνω σχολείο!» 
«Ίσως με τα γράμματα καταφέρω να ξεφύγω από την φτώχεια και να έχω ένα καλύτερο μέλλον»

   ενώ το κορίτσι στην δεύτερη είναι πιθανό να κάνει κάποια από τις παρακάτω σκέψεις:
«Μακάρι κι εγώ κάποτε να γίνω σαν αυτές τις κοπέλες»
«Κάποτε κι αυτές οι μεγάλες ξεκίνησαν από εδώ που είμαι τώρα»
«Τι τυχερή που είμαι! Άλλα παιδάκια δεν μπορούν να κάνουν μπαλέτο!»

    Πολλές σκέψεις έρχονται στο μυαλό μας με αφορμή αυτές τις εικόνες. Διαπιστώνουμε πόσο μεγάλες αδικίες υπάρχουν σε ό,τι αναφορά τις συνθήκες διαβίωσης και τις ευκαιρίες που έχουν τα κορίτσια. Ανάλογα με την χώρα που θα τύχει να γεννηθείς,  θα έχεις διαφορετικές ευκαιρίες, αντιλήψεις και προοπτικές.
Επίσης, διαπιστώνουμε ότι το κορίτσι στην πρώτη φωτογραφία μπορεί στο μέλλον να συγκρουστεί με τον σύζυγό της (ή και τον πατέρα της) , οποίος δεν θα θέλει να είναι μορφωμένη. Αλλά και το κορίτσι της δεύτερης φωτογραφίας μπορεί να συγκρουστεί με τους γονείς του γιατί αν αποφασίσει να ασχοληθεί επαγγελματικά με τον χορό οι γονείς της πιθανόν να αντιδράσουν και να την αναγκάσουν να στραφεί σε κάτι πιο πρακτικό. Διαπιστώνουμε δηλαδή ότι αυτά που θέλει μια κοπέλα (είτε στην Δύση είτε στην Ανατολή) πρέπει να είναι σύμφωνα με αυτά που προσδοκεί η κοινωνία να κάνει.
Τέλος, ενώ στην Ανατολή η μάθηση θεωρείται κάτι πολύ σημαντικό αλλά όχι αυτονόητο για όλους (και σίγουρα όχι για τα κορίτσια) στην Δύση το βάρος πλέον δίνεται και σε άλλους τομείς (όπως ο χορός και οι τέχνες). Αυτό μπορεί να συμβαίνει γιατί πλέον στη Δύση η εκπαίδευση όλων των κοριτσιών θεωρείται δεδομένη – βέβαια το δεδομένο της ευκαιρίας της εκπαίδευσης πολλές φορές οδηγεί στο να μην εκτιμάται. 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου